Groeien door te leren van anderen

Zoetermeer gaat op Innovatie Expeditie! In deze blog is Joost den Elzen aan het woord: eigenaar van ABS Den Elzen. Binnen de wereld van autoschadeherstel zijn ze volop bezig met innoveren, om zichzelf én hun klanten verder te brengen.

Groeien door te leren van anderen

Mijn opa richtte ABS Den Elzen op in 1948. We regelen autoschadeherstel, van de werkplaats tot het afhandelen met de verzekeringsmaatschappij. Ik heb het bedrijf inmiddels van mijn vader overgenomen in 2004. Op dat moment hadden we twee vestigingen en 35 mensen in dienst. Vandaag de dag is dat uitgegroeid tot 220 mensen, en 10 vestigingen in West en Zuidwest Nederland. En dat is ook niet gek: elk jaar repareren we zo’n 22.000 verschillende schades. Maar de auto wordt steeds complexer. Er zijn meer systemen, veiligheidsmiddelen en technische vernieuwingen. Schade herstellen is niet meer hetzelfde als vroeger. Daarom is het noodzakelijk voor ons om te investeren in de juiste gereedschappen en opleidingen.

Innovatie vanaf dag 1

Toen ik nog studeerde, had ik een decaan die één keer per jaar naar Amerika ging, om daar bijgeschoold te worden. Daar hadden ze een techniek ontwikkeld waarbij je deukjes in je auto kan repareren, zonder deze te spuiten. Iets wat in Nederland nog niet bestond. Ik ben in gesprek gegaan met die decaan, omdat ik nieuwsgierig was. Mijn vader had er nog veel vragen over, maar stond er toch voor open: hij stuurde in 1993 twee van zijn medewerkers op het vliegtuig om ze daar de opleiding te laten volgen. En met succes: ABS Den Elzen was daarna het eerste bedrijf dat deze techniek in Nederland introduceerde!

Bijscholing brengt je verder

Wat wij deden tijdens mijn studententijd, is nog steeds een belangrijk onderdeel van ons bedrijf. Kijk veel bij anderen. Stel vragen. Leer van andermans ervaringen. Stap uit je eigen, vertrouwde cirkel. Je hoeft het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden. Het is als ondernemer daarnaast heel belangrijk dat je naast werken in je bedrijf, ook werkt áán je bedrijf. En soms kan dat pas als je wat afstand neemt. Dan kom je weer tot andere inzichten. En het is ook ontzettend belangrijk om jezelf en je team te blijven bijscholen. Zeker in ons vak, met de veranderende techniek. Kijk naar elektrische auto’s, die steeds complexer in elkaar zitten en hogere voltages bevatten. Het is belangrijk dat je veilig werkt en weet wat je aan het doen bent. Voor jezelf, en voor de klant.

Tips voor de innovatieve ondernemer

Mijn grootste tip voor ondernemers die willen innoveren, is dat je vaak gewoon moet doen, en proberen. En geld of winst moet geen drijfveer zijn. Dat is het voor ons ook nooit geweest. Wie weet komt er iets heel moois uit. En soms lukt het niet, dat is ook oké. Laat je niet tegenhouden door een tegenslag. Maar zorg er wel voor dat er een plan achter zit. Je moet een focus, of een stip op de horizon hebben. Waar wil je over 5 jaar staan? En hoe ziet de markt er dan uit? Zodra je die focus hebt, ga je ook makkelijker nee zeggen op dingen die daar niet bij horen. Daardoor kom je weer verder, omdat je meer tijd hebt voor de dingen die belangrijk zijn voor jou en je bedrijf.