Innovatie en vooruitgang dankzij samenwerking

Zoetermeer gaat op Innovatie Expeditie! In deze blog is Shayan Khan aan het woord: strategische Marketing & Communicatie Beleidsadviseur bij gemeente Zoetermeer. Hij vertelt hoe hij de behoeften van ondernemers, onderwijsinstellingen en onderzoekers met elkaar matcht, praktische hulp biedt bij IT-vraagstukken en ondernemers helpt om hun online-marketing te verbeteren.

‘Ondernemers denken nog te vaak in verouderde kaders als ze willen innoveren’

Ik werk nu twee jaar voor de gemeente Zoetermeer, maar ik zie mezelf niet echt als een ambtenaar. Hiervoor heb ik tien jaar lang een commerciële marketingfunctie in het bedrijfsleven gehad. Dat ondernemende heb ik nog steeds en pas ik elke dag toe in mijn huidige functie. Als strategisch beleidsadviseur en ondernemende ambtenaar verbind ik het bedrijfsleven, het onderwijs en onderzoekers met hun programma’s. Ze hebben ieder hun eigen behoeften, die ik probeer met elkaar te matchen. Ik vervul daarin zelf de rol als facilitator en accountmanager, zodat beiden de volgende stap kunnen zetten. Omdat ik betrokken ben bij de verschillende teams binnen de gemeente, ben ik ook intern goed zichtbaar. Het komt dan ook regelmatig door dat een andere afdeling een ondernemer met zijn vraagstuk naar mij doorverwijst.

Samen aan de slag

Als aanjager vanuit de gemeente zie ik kansen waar de betreffende partij vaak zelf nooit aan zou denken. Zo ben ik momenteel bezig met een automatisch-vervoer-op-de-last-mile (AVLM) programma. Dat is een oplossing voor wanneer de bestemming lastig te bereiken is met het openbaar vervoer of te voet. Maar al snel beseften we dat dit juist vanuit de partijen in het Dutch Innovation Park moest komen. Vanuit die gedachte heb ik contact gelegd met bedrijven als Siemens en kennisplatform CROW en ze gekoppeld aan de Haagse Hogeschool. Aan hen de uitdaging om met een passende oplossing voor het AVLM vraagstuk binnen Zoetermeer te komen. Ook vervoersorganisatie Metropool Regio Den Haag (MRDH) haakte aan. Zij voeren niet alleen de gesprekken, maar zorgen ook voor subsidie en budget voor de studies. Alle partijen waren enthousiast, en inmiddels hebben ze samen het eerste deel van het traject afgerond voor autonoom vervoer tussen de campus en station Lansingerland. We kijken inmiddels ook verder naar andere mogelijke toepassingen van AVLM in Zoetermeer.

Ben ik wel up-to-date?

In mijn werk merk ik dat veel ondernemers tegen ICT-uitdagingen aanlopen. Hoe zorg ik dat mijn automatisering op orde is, of hoe kan ik processen door IT-toepassingen beter, sneller of efficiënter laten verlopen? Een andere vraag die bij veel ondernemers leeft, is hoe ze hun online marketing kunnen verbeteren. Ik probeer studenten en opdrachtgevers te matchen om te kijken of we samen evenementen of cursussen kunnen organiseren. Onlangs hadden we in de Dutch Innovation Factory de Marketing Tweedaagse, een evenement waarbij studenten van de Haagse Hogeschool in twee dagen een oplossing bedenken voor vraagstukken van ondernemers. Via het platform MKB-Digitaal heeft de gemeente cursussen ingekocht, over bijvoorbeeld cybersecurity en online marketing. Deze zijn gratis beschikbaar voor ondernemers.

Denken in verouderde kaders

Zonder te willen generaliseren, merk ik dat veel ondernemers nog te vaak in verouderde kaders denken als het gaat over hun onderneming of innovatie. Neem een onderwerp als cybersecurity. Alle informatie, waarschuwingen en voorbeelden zijn overal in het nieuws en andere media te vinden. Toch zijn er nog veel ondernemers die denken; dat overkomt me niet. Die komen pas in actie als het al te laat is. De urgentie is op dat gebied voor veel ondernemers laag, terwijl het gevaar super reëel is.

Leuke ideeën en invalshoeken

Ook op het gebied van marketing is er veel veranderd. Was je als bedrijf vooruitstrevend met Google Ads, is tegenwoordig TikTok helemaal de hype. Omdat Zoetermeer relatief veel vergrijzing kent, kom je misschien nog een eind met je geijkte marketingstrategie. Maar als je je niet aanpast, ga je de boot vroeg of laat onherroepelijk missen. Het continu bijblijven kost niet alleen veel tijd, het ontbreekt je vaak ook gewoon aan de juiste kennis van zaken. Want hoe richt je een website op de juiste manier in? En hoe krijg je meer bezoekers? Studenten zijn vaak veel vertrouwder met deze materie.